Blow off – BOV ventily

Všetci dobre poznáme charakteristické odfukovanie a pískanie preplňovaných motorov, zväčša upravených áut. Tento zvukový efekt vytvára blow-off (BOV) obtokový ventil.

Úloha BOV ventilu

Úlohou blow-off ventilu je prepustiť nahromadený prebytočný tlak, ktorý vzniká v sacom trakte medzi turbodúchadlom (poprípade kompresorom) a škrtiacou klapkou.  Práve v momente, keď sa škrtiaca klapka zavrie (napríklad pri preradení) turbo svojou zotrvačnosťou ešte tlačí vzduch smerom k uzavretej klapke. Vtedy sa tento vzduch odráža od klapky smerom k turbu, naráža na jeho lopatky, spomaľuje jeho otáčanie, vytvára nadbytočný tlak a s zvyšujúcim sa odporom rastie taktiež tepelné zaťaženie turbodúchadla.

 

Blow-off ventil tento prebytočný tlak vypustí, turbo nestráca svoje otáčky a tým pádom sa pri preradení eliminuje takzvaná turbo diera. Samozrejme BOV ventil nijak nezvyšuje výkon motora, ale pomáha k rýchlejšiemu nábehu turbodúchadla a je možné lepšie využiť jeho potenciál. Taktiež to pozitívne vplýva na životnosť lopatiek a ložísk turba, nakoľko znižuje ich zaťaženie.

                          

                          

Princíp BOV ventilu

Princíp fungovania BOV ventilu je vcelku jednoduchý. V podstate sa jedná o membránu alebo piestik s pružinou ,umiestnený pred škrtiacou klapkou a za turbom. Spojený je s zberným potrubím (za škrtiacou klapkou) podtlakovou hadičkou. Po uzavretí škrtiacej klapky, tento stlačený vzduch pred klapkou a podtlak za klapkou, otvorí tento ventil a uvoľní prebytočný tlak. Podľa toho, kde sa vypustí tento nahromadený tlak, delíme BOV ventily do troch kategórií.

  1.        Atmosférický bov (OPEN LOOP)

-          Tento ventil vypúšťa nadbytočný vzduch do okolitej atmosféry, čo spôsobuje obľúbený zvukový efekt

-          Existujú aj sekvenčné s dvojitou membránou, kde sa pri nižšom tlaku otvára len jedna menšia a pri vyššom obe membrány naraz

 

 

  1.        Recirkulačný bov (CLOSED LOOP)

-          Tento BOV ventil vracia stlačený vzduch naspäť do sania pred turbodúchadlo.

-          Nevytvára zvukový efekt, pre túto vlastnosť je často využívaný automobilkami kvôli emisiám hluku

 

  1.        DUAL-PORT

-          Tieto BOV ventily majú dvojitý výpust a to aj do sania aj do atmosféry

 

 

Výber BOV ventilu

 

Pri výbere BOV ventilu je dôležité okrem konštrukcie sa rozhodnúť či chcete použiť univerzálny , alebo si vybrať ventil presne podľa Vášho vozidla.

Univerzálne ventily majú výhodu v širokom výbere a nižšej cene, avšak s univerzálnym ventilom je treba rátať aj s rôznymi iným úpravami sacieho traktu.

Pokiaľ nechcete zasahovať do konštrukcie sania na Vašom motore, prípadne máte vozidlo s citlivejším manažmentom nasávania (moderné motory)  odporúčame plug and play ventil, priamo konštruovaný na konkrétny typ motora. Tieto ventily sú síce o niečo drahšie , montáž je však jednoduchá a nahradením sériového ventilu sa často vyriešia niektoré problémy s ECU ako napríklad cukanie motora v niektorých režimoch.

V našej ponuke nájdete množstvo BOV ventilov od popredných výrobcov ako HKS, TURBOSMART či NUKE Performance, alebo aj neznačkové lacnejšie alternatívy.

Taktiež v našej ponuke môžete nájsť aj univerzálne sady BOV ventilov na naftové motory.  Pri týchto však kvôli princípu fungovania naftového motora, neplatia žiadne vyššie uvedené výhody, jedná sa len pridaný zvukový efekt : )

More blog posts

Plexiclick ® - „neviditeľné“ držiaky EČV (ŠPZ)

Made in GERMANY
Čítať viac
VHT (Very High Temperature)

Vyfarbi sa !
Čítať viac
ŠKODA FABIA RS RALLY 2

Nástupca úspešného rally špeciálu
Čítať viac
TEFLÓNOVÉ OPLETANÉ BRZDOVÉ HADICE

Nestrať kontrolu nad svojou brzdovou sústavou !
Čítať viac
Blow off – BOV ventily

Len pre efekt ? Akú majú funkciu ?
Čítať viac

Zdieľať

Comments (0)

No comments at this moment

New comment

Kategórie Manufacturers

Loading...